SAN FRANCISCÓTÓL WOODSTOCKIG – Az amerikai rockplakát aranykora 1965-1971

Egy zenekar fennmaradásában a múltban is jelentős szerepe volt a koncertezésnek, és így a koncert hirdetésére szolgáló figyelemfelkeltő plakátoknak is. A plakátművészek és a rockzene különös találkozására az 1960-as évek második felében került sor, amikor is – leginkább San Francisco környékén – különleges rockplakátok készültek. Ezekből nyílt kiállítás Budapesten szeptember 24-én.

Ebben az időszakban a tudatmódosítók hatására született rock volt az egyik legelismertebb stílus, hisz a kifejezetten ilyen stílusban alkotó zenekarok mellett (13th Floor, Elevators, Electric Prunes) lényegében minden előadó kipróbálta magát ebben a formában is (The Beatles, The Rolling Stones, Pink Floyd Janis Joplin, Jimi Hendrix).

Ugyanezek a szerek az együttesek vizuális megjelenésére is hatással voltak. Egyre több színes lemezborító és plakát készült. A legjelentősebb korabeli plakáttervezők (Wes Wilson, Rick Griffin, Alton Kelley, Stanley Mouse, Victor Moscoso, Martin Sharp, Mike McInnerey és a Hipgnosis csoport) vibráló színekkel, alnyomatnak használt ezüst- és aranyszínű papírokkal forradalmasították a korábban egyszínű posztereket, és ezek kihatottak a későbbi poszterek, reklámok megjelenésére is. A korabeli poszterek a mai napig nagyon népszerűek a gyűjtők körében, több ezer dollárokért kelnek el az aukciókon (Wilson egyik korai műve 16.500 dollárért kelt el).

Ezekből a poszterekből tekinthető meg egy válogatás – különféle korabeli tárgyakkal: Jimi Hendrix fellépőruhájával, egy woodstocki programfüzettel, albumborítókkal, kéziratokkal és hangszerekkel kiegészítve – december 31-ig a Kogart Házban.

Nincsenek megjegyzések:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...