Fabrizio Plessi - Liquid Labyrinth a LUMU-ban

A Ludwig Múzeum mindig is a modern művészetek színtere volt, és ezt a hagyományát szerencsésen őrzi is. Tegnap délután nekem is alkalmam volt a Fabrizio Plessi alkotásaiból álló kiállítás megnyitóján részt venni, így megismerkedhettem nem csak munkásságával, de tulajdonképpen a számomra eddig ismeretlen életével is. A megnyitók azon csodálatos események egyike, ahol maga a művész is jelen van és nem csak az őt méltató emberek, de ő maga is megmutathatja műveinek háttérben megbúvó gondolatát.

Bár a műalkotás a kortárs művészetekben sokak számára egy idegen fogalom, én állíthatom, hogy amit ő a hetvenes évek eleje óta űz, határozottan egyedülálló, hiszen nem, vagy csak alig akadt olyan jelentős európai videóművészeti vagy multimédiás megmozdulás, amin ne lett volna jelen műveivel, amik mind témájában mind gondolati mélységében magával ragadóak. A ma nyíló kiállítás április 13-ig látható és ahogyan azt megszokhattuk több, vezetett tárlatvezetést is tart a múzeum. A mai napon Fabrizio Plessi 17 órakor személyesen is körbevezeti a látogatókat, amin minden érdeklődőnek nyugodt szívvel tudom ajánlani a részvételt. 

A kissé késve megkezdett megnyitó az Olasz Kulturális Intézet segítségével jöhetett létre, így természetesen kettő, illetve a LUMU német igazgatója végett később három nyelven zajlott. Ez ha az időbeni lefolyását tekintjük is elhúzódott, de az akadályt könnyedén véve, mindenki elmondhatta köszöntő beszédét. A megnyitó beszédében természetesen mind a művészt, mind a lehetőséget örömmel konstatálta a vezetőség és Balog Zoltán emberierőforrás-miniszter is. Én ezt részletesen nem is közölném, de ha valaki behatóbban szeretne informálódni a Híradó.hu cikkén át megteheti. 

A víz és a tűz érdekes elegyével, illetve ellentéteivel játszó művek komoly hatással lehetnek az emberre, hiszen a maguk nyugtató közegében mégis felkavaró történeket érzünk és tudjuk, jelentőséggel bírnak. 

Az olasz művész első alkotása igen nagy hatással lehet az emberre ugyanis a központi kiállító térben, fejjel lefelé fordított 10 csónak (Llaüt), mind a kék fényben úszó megnyugtató hatásával, mind pedig a háttérben szóló Michael Nyman zenéjével valóban egy mallorcai partra képes minket varázsolni, ahol víz morajlásába merülve könnyedén megfeledkezik magáról bárki. A nagyszabású installáció tervezésének fázisait a kiállításon számos makett, rajz és kollázs, valamint tizenhat nagyméretű, átfestett nyomat mutatja be, így a keletkezésének körülményeit is végigkövethetjük. 

A Trittico della violenza (Az erőszak triptichonja) a művész úgynevezett szekrénysorozatának egyik darabja. Magas fémdobozokban hétköznapi tárgyak, a Budapesten kiállított munka esetében régi faajtókba vágott balták láthatók, míg alattuk villámok képe vetítődik folyamatosan. 

A Liquid Tables (Folyékony asztalok) Plessi legjellegzetesebb motívumát, a folyamatosan zubogó víz mozgóképét használja, amely ezúttal a falnak támasztott asztalok lapjának hátára szerelt monitorokon látható. A Láva című installáció valódi lávakőlapokból épül fel, melyek faragott lyukain keresztül a bugyogó láva képe tűnik elő.

A Movimenti catodici barocchi (Barokk katolikus mozgások) című installációban egy megfordítva felfüggesztett barokk gyóntatószék köröz fenyegetően, míg ablakaiban, ahonnan a feloldozás szokott érkezni, csak a monitorokon lobogó tűz nyugtalanító képe látható.


Nincsenek megjegyzések:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...