Helyszíni szemle

A múzeumok funkciói az elmúlt években, évtizedekben átalakultak. Mi sem jelzi ezt jobban számunkra, mint az új, a régitől eltérő stílus szerint épült múzeumépületek és a látogatók megnövekedett száma.
Az újfajta múzeum másfajta tudást ígér és szórakoztatni is akar. A Ludwig Múzeum első, önálló kiállításának huszadik évfordulóján igazi különlegességgel készül a látogatók és a művészek számára egyaránt. "Tükörbe néz, helyszíni szemlét tart."
A kiállításon nagy szerepet kap az 1970-es években mind a hazai, mind a nemzetközi művészetben hódító neoavantgard, mivel ezt tekinthető a mai kortárs művészet közvetlen előzményének. Ebben az időben gyakori volt, hogy a művészek inkább saját múzeumot hoztak létre, mint hogy a már meglévő intézmény hibáit kijavítsák. Ezen kívül rájöttek arra, hogy a múzeumokban kiállított "kincsek" más összefüggésbe helyezve, más jelentést nyerhetnek. De bármit nevezhetünk műtárgynak, pl.: műtárgyleíró kartonokat, művészeket de akár a nézőket is.
A kiállításon kiderül még, hogy a művészet elválaszthatatlan a társadalomtól, tehát a kritika, amely a múzeumokkal szemben fennáll valójában a társadalom elé is görbe tükröt tart. A bemutatott videofilmeken a múzeumok rejtett ideológiáit, a múzeumok által képviselt értékeket és a múzeumok és a piac kapcsolatát is láthatjuk.
A XX. század végi művészek olyan műveket akartak alkotni, amelyek nem tekinthetők valódi műtárgynak. Ezek szinte mindegyike mára különböző múzeumokba került.
Erről a paradox helyzetről és a kortárs művészetekről látható kiállítás a Ludwig Múzeumban 2011. július 22. és október 23. között.

Nincsenek megjegyzések:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...