Bár neve csupán csak pár éve került a köztudatba, Vivian Maier kételyek nélkül a huszadik század egyik kiemelkedő
alkotója. Munkáit egy véletlen folytán fedezte fel egy amerikai
ingatlanközvetítő, John Maloof 2007-ben. Azóta az alkotó különleges története
és fotói szinte az egész világot bejárták. A dadaként dolgozó francia és
osztrák-magyar származású Vivian Maier fényképezőgépe mögé bújva - hiszen őt
magát csak visszatükröződésekben vagy épp árnyportrékon keresztül láthatjuk,
- New York és Chicago utcáit róva
örökítette meg az urbánus Amerika legérdekesebb csodáit és különleges
pillanatait az ötvenes évektől kezdve egészen a kilencvenes évek végéig.
A Magyar Fotográfusok Háza Mai Manó Ház
egy 2013-ra tervezett nagyobb európai turné előtt hozza el ezt a különleges
fotográfiai hagyatékot a magyar közönségnek, s ezáltal egyszerre tiszteleg
egy érdekes fotós felfedezés, valamint a Street Photography újjáéledő műfaja
előtt.
A
kiállítás ötven nyomata ilyen formában még nem került bemutatásra egyik
korábbi helyszínen sem. John Maloof,
az amatőr történész, 2007-ben egy chicagói aukcióház árverésén bukkant rá
egy jelöletlen, temérdek negatívot tartalmazó dobozra, s ezzel
felfedezte a huszadik század egyik kiváló utcai fényképészét. Személyes
érdeklődése és szorgos kutatómunkája után az évek során feltárta a több mint 2000 tekercs filmből, 3000 nyomatból, és
több mint 100 000 negatívból álló hagyatékot, melynek nagyobb részét
Vivian Maier maga valószínűleg soha nem mutatta meg senkinek.
Maier lényegében ismeretlen volt egész
élete során. New Yorkban született 1926-ban, egy francia anya és egy
osztrák-magyar apa házasságából. Sokat utazott Európa és az USA között, míg
végül 1956-ban telepedett le Chicagóban, ahol dadaként dolgozott több mint
negyven éven át. Élete vége felé, megtakarítások és rokonok hiányában, a
korábban rábízott gyermekek gondoskodtak róla. Nehéz anyagi helyzete miatt
elraktározott vagyona (negatívokkal és egyéb fotós eszközökkel teli dobozai)
árverésre került. 2009-ben, 83 éves korában hunyt el. Különösebben sosem
képezte magát, természetes tehetséggel és a legfinomabb részletekre is
kiterjedő figyelemmel örökítette meg a huszadik század második felének
Amerikáját. Emberi érzékenységet tükröző kompozíciói között, melyek
többsége az ötvenes és hatvanas évekbeli fekete-fehér felvétel, találunk
utcai jelenetképeket, gyermekek és párok portréit, valamint elvont építészeti
elemeket is.
A Magyar Fotográfusok Háza Mai Manó Ház
kiállítása kiváló betekintést nyújt Maier főbb témáiba, hiszen a kiállított
munkák a gyermekek, nők és párok,
általános utcaképek, valamint az önarcképek mindegyikéből válogat.
A kiállítás szeptember 20. és november 25.között tekinthető meg.
|