A világosság és a sötétség hatalma


Mikor mi nézők szembesülünk Kő Ferenc képeivel, munkái első látásra több hatással érintenek meg minket. Azonnal hat ránk művészetének látványteremtő ereje, s szinte ezzel egy időben, festőtechnikájának finomsága, igényessége és érzékenysége. Általában vagy a tartalmi, tematikai kérdések, megoldások hatnak ránk, vagy a festésmód sajátossága, különlegessége, de az együttesség szintetizált hatása ritkán jelentkezik. Kő Ferenc festészete azért is különös, mert nem harsogó, nem erőszakos, hanem épp érzékeny eszközrendszerű. Műve azért is hat, mert látványelemeiben ismerős is és ismeretlen is.


Miután egy-egy kép előtt elidőzünk, lekapcsoljuk a mesterséges fényforrásokat, vagy nappali fénynél behúzzuk a függönyöket, s a teljes sötétségben felkapcsolunk egy UV-fényforrást, s rátekintünk ugyanarra a Kő-festményre, amelyre az előbb, s döbbenetes újabb hatás ér minket. Egyrészt a teljes sötétségben képet látunk, sajátos fluoreszkáló hatásút, másrészt egy egészen más képet látunk ugyanazon a hordozón, mint világosságban. Mást, de olyat, ami összefügg a világosság mellett élvezhető mű témájával, gondolatiságával. A festő lehetővé tette, hogy képének legyen egy nappali és egy éjszakai “olvasata”, “nézete”.
Képeiben így találkozik a reális és az irreális (Állatok világa), a valószerű és a valóságfeletti (Bábel), a mai és a múltbeli (Boldog békeidők, Lóerők). A fiatal művész igazi elmélkedő festőnek tűnik, aki festői eszközeiben alkalmazza a hagyományos és a mai megoldásokat. De festőnk titkai nem rejtélyek, nem rejtvények, nem enigmatikus jelek, nem talányok. Más, új értelmet kapnak a képek sötétben, ami rendkívül ritka a festészetben. Ez a festészet kettős értékű: hagyományokban gyökerezik, hagyománytisztelő, tradicionalista. De ezzel együtt modern.

Van ebben a művészetben valami álomszerűség, amit csinál, de valós látványelemekből építkezik.  Ferenc képei rendkívül igényes technikai kivitelezésűek. A kettős megtekintési lehetőségből adódóan is, szükségszerűen rétegeket kell egymásra vinnie. Jó  Ferenc titkaiban járni-kelni, nézelődni, elmélyülni. Mindez nemcsak egy-egy mű befogadása, hanem egy kaland. Izgalmas vizuális, intellektuális kaland végigjárni a világos és az UV-fényben érzékelhető változatok összefüggéseit, harmóniáit, ütközéseit. Különlegesek és szinte teljesen egyediek az adódó és megjelenített fényjelenségek, melyekben a szakmaiságnak és az elmélyültségnek egyaránt nagy jelentősége van. „Minden új szemléleti stílusban a világ új tartalma kristályosodik ki” – állította a kiváló művészettörténész Heinrich Wölfflin. Ebben a képi világban, melyet Kő Ferenc teremtett, hozott létre, a maga polarizáltságában bizony egy új szemléleti stílust  fedezünk fel, s valóban: egy új tartalom  is felsejlik…szemünk és személyiségünk örömére, akár nappali fényben, vagy akár éjszakai UV-sugárzásban szemléljük képeit…

A különleges tárlat a Párisi Galériában tekinthető meg.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...