Mathieu Kassovitz Gyűlölet című filmjében meséli
a néger a zsidónak: „Egy ember leesik a százemeletes ház tetejéről. Zuhanás
közben ezt mondogatja magának: Eddig minden rendben. Eddig minden rendben.”
Szalay Péter Eddig minden rendben című kiállításán a művész egy 2012-es és több új munkáját mutatja be, melyeket most láthat először a közönség. Különböző, észrevétlen mozgásokat végző szobrok ezek, melyek a lassan kibontakozó és váratlanul bekövetkező átalakulásra hoznak egy-egy példát.
Szalay Péter Eddig minden rendben című kiállításán a művész egy 2012-es és több új munkáját mutatja be, melyeket most láthat először a közönség. Különböző, észrevétlen mozgásokat végző szobrok ezek, melyek a lassan kibontakozó és váratlanul bekövetkező átalakulásra hoznak egy-egy példát.
Az alkotó a mennyiségi felhalmozódás minőségi változásba való átcsapását illusztrálja, azonban akármilyen játékosan modellezi ezt a világ különféle jelenségein egyaránt megfigyelhető törvényszerűséget, mégsem alapfokú leckét kapunk tőle. Hiszen a kiállítás nemcsak egy szeméttelepen tartott, kissé szürreális technika óra, hanem a civilizált kiállítás-látogató magatartásnak és annak a kortárs képzőművészettel való összeférhetetlenségének humoros bemutatása is. Szalay az érdeklődő tárlatlátogatót használva mutatja meg, hogyan ne vegyünk tudomást egy problémáról, hogyan ne alakítsunk egy helyzetet. Rendszerében egyenlővé válik a befogadás az elfogadással.
Amilyen természetellenes a zuhanás végtelenjébe feledkezett ember,
annyira természetes egy hagyományos kiállítási környezetben az, ha a néző
csupán sétálgatásra, nézelődésre, adott esetben olvasásra vállalkozik. Csakhogy
ennek most igen látványos következményei lesznek. A kiállítás fókusza pontosan
az a tárgyi és pszichikai állapot, ami megelőzi a becsapódást. Szándékosan
elnyújtja azt, s így szó szerint körüljárhatóvá, vizsgálhatóvá teszi. A
tárgycsoport és a néző is átadhatja magát pillanatnyi jóllétének, annak a
fázisnak, amikor még minden rendben. Ehhez azonban elengedhetetlen a tudat,
hogy nem sokára egyáltalán nem lesz rendben minden. Ahogy az élet konstitutív
feltétele a halál, úgy a leeső vázáé a csörömpölés. De hiába tudjuk, a
tapasztalásig ez puszta prekoncepció. Az Art9 Galéria tárlata végső soron időt
ad nekünk a jelen pillanat fékezésével, mielőtt kitör a káosz.
A megnyitó 2013. február 18-án,
18 órakor lesz az Art9 Galériában. A tárlat március 10-ig tekinthető meg.
Forrás: Kozák Zsuzska
Forrás: Kozák Zsuzska