Halász Péter Tamás karrierjének
kezdete óta foglalkozik a fénnyel és a tükröződés optikai jelenségével, illetve
ezek sokrétű szemantikai vonatkozásaival. Az utóbbi évek során ezzel
párhuzamosan egyre fontosabb szerepet tölt be művészetében a
környezettudatosság, különös tekintettel a fölösleges energiahasználatra.
Piszkos fény című kiállításának
a fény anyagi mivolta a kiindulópontja.
A mesterséges fény mindennapjaink nélkülözhetetlen része, és Halász több
most kiállított munkája esetében a médium alapjául is szolgál. A művész
Marshall McLuhan azon tételére hivatkozik, amely szerint a villanyáram
gerjesztette fény maga is médium. Ez a „tartalom nélküli médium” puszta
jelenlétével teret, környezetet generál maga köré abból, amely egyébként
sötétségben maradna. Épített környezetünk alapmédiuma a mesterséges fény.
Ahhoz, hogy ez a médium létezhessen, nagyrészt fosszilis energiahordozók
elégetése szükséges, a művész megfogalmazása szerint: „Az ember fénybábot von
maga köré szénből és köolajból.” Halász lightboxai miközben a mesterséges fény
médiumát használják, témájukkal, s központi motívumukkal a fosszilis
energiahordozókat, illetve azok lehetséges alternatíváit idézik meg.
Lightboxainak tükröződő fekete
üvegfelületével a művész szándékoltan megidézi korunk legfontosabb
interface-ét, a képernyőt is. A flat tv-k és monitorok életünk legtöbb fontos
színterén jelen vannak, „piszkos fényt” kibocsátva magukból, és ablakként
szolgálva a külvilág és a virtuális világ felé. A kiállításon a képernyő
nemcsak lightboxok formájában, hanem fizikailag is jelen van: Halász egy-egy
fekete gránitból kifaragott, fényesre polírozott emlékművet állít a flat tv-nek
és a játékkonzolnak.
A villamos áram alapú –
elektronikai, kommunikációs – rendszerek „piszkos fénye” mellett szerényebben,
ám megvalósításában annál látványosabb formában szerepel a kiállításon a Halász
életművében évek óta folyamatosan újra és újra felbukkanó autózás. A nagyvárosi
levegő- és környezetszennyezés elsődleges forrásául szolgáló, és számos egyéb
konnotációval terhelt automobil és annak különféle alkatrészei korábban is
szerepeltek médiumként vagy formai idézetként számos Halász-műben. Most egy
autó motorblokkjából kialakított kályhát konstruált a művész, mely, nyilvánvaló
referencialitása mellett, funkciója szerint is alkalmas fosszilis
energiahordozók elégetésére, így a „piszkos fény” szimbolikájának további
jelentésréteggel való bővítésére.
A kiállítás október 19.és november 16. között tekinthető meg az ACB Kortárs Művészeti Galériában.